της Ελλάδας, στα τέλη του 19ου αιώνα.
Εκεί ο Έλγιν, έκανε μια στάση για να αρπάξει τρεις ιωνικούς κίονες και
ο Σικελιανός έγραψε ποίημα για τις ειδυλλιακές εικόνες που έζησε δίπλα στο ποτάμι.
Πρόκειται για έναν σπουδαίο δρόμο της αρχαιότητας που άντεξε μέσα στον χρόνο
και έχει φωτεινή ιστορία.
Συνέδεε το Θριάσιο Πεδίο με τη Δυτική Πύλη της Αθήνας και πήρε αυτό το όνομα γιατί
αποτελούσε τη διαδρομή που ακολουθούσε η πομπή των Ελευσίνιων Μυστηρίων.
Κατά μήκος της διαδρομής υπήρχαν αρκετά μνημεία, κάποια από τα οποία έχει φέρει στο φως
η αρχαιολογική σκαπάνη.
Σήμερα, το μόνο τμήμα που διατηρεί κάποια στοιχεία από την αρχαία διαδρομή είναι
το 1ο χλμ που συνδέει το ιερό της Αφροδίτης, στην Αφαία Σκαραμαγκά,
με τη Λίμνη Κουμουνδούρου.
Η αρχική λήψη έγινε το 1870 και αποτυπώνει το τμήμα της οδού κοντά στο Δαφνί.
Η επόμενη φωτογραφία είναι μεταπολεμική και έχει προσανατολισμό προς Αθήνα.
Πρόκειται για την Ιερά Οδό που θεωρείται ο αρχαιότερος δρόμος της Αττικής και
για πολλούς και της Ευρώπης.
χτισμένες πέτρες εκατέρωθεν, για να συγκρατούν τα νερά και να προφυλάσσουν το οδόστρωμα.
Σε σημεία που γλιστρούσαν, λάξευαν σκαλοπάτια, ενώ έχει σωθεί επιγραφή από το 421 π.Χ. που μαρτυρά
ότι οι ιερείς του ναού της Θεάς Δήμητρας, οι οποίοι τη συντηρούσαν, είχαν
ότι οι ιερείς του ναού της Θεάς Δήμητρας, οι οποίοι τη συντηρούσαν, είχαν
παραγγείλει την κατασκευή γέφυρας στους Ρειτούς.
Ιερά Πύλη και Ηριδανός ποταμός. Από εκεί ξεκινά η αρχαία Ιερά Οδός. |
Αυτό ήταν και το φυσικό όριο του ελαιώνα, ενώ σε μικρή απόσταση, εκεί που βρίσκεται
σήμερα η ''Γεωπονική'', υπήρχε η περίφημη «Ελιά του Πλάτωνα».
Σε αυτό το τμήμα υπήρχαν ναοί και ιερά, με σημαντικότερο αυτό της Δήμητρας και της Κόρης, ενώ
σε μικρή απόσταση ήταν η κοίτη του Κηφισού όπου υπήρχε γέφυρα.
σε μικρή απόσταση ήταν η κοίτη του Κηφισού όπου υπήρχε γέφυρα.
Ο ναός του Αγίου Σάββα στην περιοχή, είναι κτισμένος πάνω στα ερείπια του ναού που
ήταν αφιερωμένος στον Μειλίχιο Δία.
Πλήθος ευρημάτων έχουν φέρει στην επιφάνεια οι αρχαιολογικές ανασκαφές στο Αιγάλεω, ενώ δεν είναι ακόμη γνωστό, το σύνολο των ευρημάτων που αποκάλυψε ο μετροπόντικας που έφτασε στην πλατεία Εσταυρωμένου.
ήταν αφιερωμένος στον Μειλίχιο Δία.
Απομεινάρι της αρχαίας Ιεράς Οδού, στην περιοχή ''Σκαραμαγκάς'', πλησίον της Λίμνης Ρειτών |
Είναι σίγουρο πως έχουν εντοπιστεί τρεις μεγάλοι σαρκοφάγοι, με θραύσματα αγγείου κι ένα σημαντικό τμήμα της Αρχαίας Οδού.
Το πρώτο μνημείο που έβλεπαν οι επισκέπτες της Αθήνας, ήταν ο τάφος της Πυθιονίκης στο Χαϊδάρι, στο σημείο απ΄ όπου φαίνεται και σήμερα η Ακρόπολη, μπαίνοντας στην Αθήνα.
Ιερά Οδός, μπροστά στον ναό της Αφροδίτης, στην Αφαία Σκαραμαγκά [1937] |
Τους υπόλοιπους τρεις, τους είχε αρπάξει ο Έλγιν και τους είχε μεταφέρει στο Λονδίνο.
Την ύπαρξή τους είχε επιβεβαιώσει και ένας άλλος Άγγλος περιηγητής και αρχαιολόγος, ο Edward Dodwell (1767-1832), που πέρασε από το Δαφνί το φθινόπωρο του 1805.
Ανέφερε ότι υπήρχαν μερικοί μικροί ιωνικοί κίονες με τα κιονόκρανά τους.
Οι κίονες σήμερα βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο μαζί με την υπόλοιπη ''κλεμμένη Ελλάδα''.
Η Ιερά Οδός συνεχίζονταν μέχρι την Ελευσίνα και πριν από τον Σκαραμαγκά βρισκόταν σε λόφο,
Ο κίονας στην Μονή Δαφνίου από το Ιερό του Απόλλωνα. Τρεις απ' αυτούς, άρπαξε ο Έλγιν. Σήμερα βρίσκονται στο Βρετανικό μουσείο. |
το ιερό της Αφροδίτης. Μετά το ιερό ήταν τα ρέματα στους Ρείτους και η κοίτη του Κηφισού προς την Ελευσίνα που πλημμύριζε και τότε.
Εκεί, ο Ρωμαίος Αυτοκράτορας Ανδριανός έφτιαξε γέφυρα με τέσσερα τόξα για να γλιτώσουν οι κάτοικοι και οι καλλιέργειες από τα νερά. Το φυσικό τοπίο που περιέβαλε την Ιερά Οδό δεν άλλαξε σημαντικά από την αρχαιότητα έως τις αρχές του 20ου αιώνα, όπως καταδεικνύουν πλήθος από φωτογραφίες, γκραβούρες και καρτ ποστάλ.
Η ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ στο Δαφνί προς Σκαραμαγκά. Φωτογραφία του 1882. |
Καρτ ποστάλ με άποψη της Ιεράς Οδού |
Ο ποιητής Άγγελος Σικελιανός στο ομώνυμο ποίημα που αφιέρωσε στην Ιερά Οδό, αναφέρει ότι επέλεξε τον συγκεκριμένο δρόμο για να «ν΄ αρμέξει ζωή από τον έξω κόσμον», αγναντεύοντας το όμορφο τοπίο και χαζεύοντας τους πλανόδιους και τους αρκουδάδες.
Η περιγραφή του, εντυπωσιάζει και συγκινεί:
«Tι ήταν για μένα αυτός ο δρόμος πάντα σα δρόμος της Ψυχής. Φανερωμένος μεγάλος ποταμός, κυλούσε εδώθε αργά συρμένα από τα βόδια αμάξια γεμάτα αθεμωνιές ή ξύλα, κι άλλα αμάξια, γοργά που προσπερνούσαν, με τους ανθρώπους μέσα τους σαν ίσκιους.«
Οι λόγοι για τους οποίους η σημερινή εικόνα της Ιεράς Οδού, δεν έχει καμία σχέση με αυτή,
της καρτ ποστάλ και της περιγραφής του Σικελιανού, είναι πολλοί και δυσάρεστοι.
Άλλωστε και ο ποιητής, που έγραψε το συγκεκριμένο ποίημα το 1935, ήθελε να δείξει τη βαρβαρότητα του ανθρώπου που καταστρέφει τη φύση,
τη Μεγάλη Θεά, την αιώνια Μάνα και εν τέλει την υποδούλωσή του.
Aπό τη νέα πληγή που μ” άνοιξεν η μοίρα έμπαιν” ο ήλιος, θαρρούσα, στην καρδιά μου,
με τόση ορμή, καθώς βασίλευε, όπως από ραγισματιάν αιφνίδια μπαίνει το κύμα
σε καράβι π” ολοένα βουλιάζει. Γιατί εκείνο πια το δείλι, σαν άρρωστος, καιρό, που πρωτοβγαίνει ν” αρμέξει ζωή απ” τον έξω κόσμον, ήμουν περπατητής μοναχικός στο δρόμο που ξεκινά από την Aθήνα κ” έχει σημάδι του ιερό την Eλευσίνα.
Tι ήταν για μένα αυτός ο δρόμος πάντα σα δρόμος της Ψυχής. Φανερωμένος μεγάλος ποταμός, κυλούσε εδώθε αργά συρμένα από τα βόδια αμάξια γεμάτα αθεμωνιές ή ξύλα, κι άλλα αμάξια, γοργά που προσπερνούσαν, με τους ανθρώπους μέσα τους σαν ίσκιους.
ΠΗΓΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ: mixanitouxronou.gr