Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2017

Σοκαριστικές εικόνες από Σαλαμίνα - Μεγάλη οικολογική καταστροφή, η ρύπανση κοντεύει να φθάσει στο Πέραμα

Οργή και αναπάντητα ερωτήματα μετά την μεγάλη οικολογική καταστροφή στην Σαλαμίνα που προκάλεσε η βύθιση του πλοίου «Aγ. Ζώνη ΙΙ» φορτωμένο με 2.570 τόνους καύσιμα.

Μάχη με τον χρόνο δίνουν οι άνθρωποι των δύο εταιρειών που έχουν αναλάβει τις εργασίες απορρύπανσης στις παραλίες της Σαλαμίνας που μαύρισαν στην κυριολεξία από το πετρέλαιο και το μαζούτ. Η δήμαρχος Σαλαμίνας απευθύνει έκκληση και προβλέπει ότι «θα χρειαστεί χρόνος για την απορρύπανση αφού η ζημιά είναι μεγάλη». Εξοργισμένοι οι κάτοικοι για την καθυστερημένη αντίδραση των αρμοδίων.

Τουλάχιστον είκοσι κυβικά πετρελαιοειδών και επτά κυβικά στερεά απόβλητα, έχουν περισυλλεγεί έως σήμερα από τη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Κυνοσούρας και Σεληνίων, μετά τη ρύπανση που δημιούργησε κατά μήκος 1,5 χιλιομέτρου, η βύθιση του αγκυροβολημένου μικρού δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» τα ξημερώματα της Κυριακής, με 2.570 τόνους καύσιμα, νοτιοδυτικά της Αταλάντης στον Σαρωνικό. Το ναυάγιο έγινε τις πρώτες πρωινές ώρες της Κυριακής, πίσω ακριβώς από την Κυνοσούρα Σαλαμίνας και ενώ έφερε δεξαμενές γεμάτες με 2.570 τόνους καύσιμα (2.200 τόνους μαζούτ και 370 τόνους ντίζελ)

.
Δήμαρχος Σαλαμίνας: H ρύπανση κοντεύει να φτάσει στο Πέραμα

«Χρειάζονται περισσότερες δυνάμεις για να αντιμετωπιστεί η μεγάλη έκταση της ζημιάς» τονίζει, σε δηλώσεις της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η δήμαρχος Σαλαμίνας Ισιδώρα Νάννου - Παπαθανασίου. Tο μαζούτ έχει βγει ως τις ακτές, κοντεύει να φτάσει στο Πέραμα κι έχει λερώσει τα πάντα. Είναι και το πάχος του μεγάλο, έχει μπει σε αλιευτικά καταφύγια, σε λιμανάκια όπου βρίσκονται βάρκες, έχει φτάσει στα μαγαζιά εστίασης στην παραλία, τα έχει καταστρέψει όλα. Είναι μεγάλη η ζημιά.

Στην περιοχή, αυτή την ώρα εργάζονται δύο εταιρείες που έχουν αναλάβει τις εργασίες απορρύπανσης με μέριμνα της πλοιοκτήτριας εταιρείας, ωστόσο σύμφωνα με τη δήμαρχο «θα χρειαστεί χρόνος, αφού η ζημιά είναι μεγάλη».

«Η θάλασσα και οι ακτές είναι πολύ επιβαρυμένες» προσθέτει η κα Νάννου, ενώ εξαιτίας της άσχημης μυρωδιάς που επικρατεί στην ατμόσφαιρα, έχει νεκρώσει όλη η περιοχή. «Τα καταστήματα εστίασης που βρίσκονται στην περιοχή αυτή την στιγμή δεν λειτουργούν, αφού δεν πατάει άνθρωπος εδώ» δηλώνει η δήμαρχος, ενώ προσθέτει ότι, πέρα από τη μεγάλη περιβαλλοντική ζημιά, υπάρχει και η οικονομική.

Σε ότι αφορά το επόμενο βήμα από πλευράς δήμου, η κα Νάννου τόνισε πως θα προχωρήσουν στις απαραίτητες νομικές ενέργειες, ώστε «να γίνει απόδοση ευθυνών και να υπάρξουν αποζημιώσεις για τους ανθρώπους της περιοχής, αλλά και για την περιοχή την ίδια σε ότι αφορά την φυσιολογία της, που έχει καταστραφεί».


Τι απαντά η εταιρεία

Το πλοίο δεν είχε κανένα ρήγμα, τόνισε κατηγορηματικά μιλώντας στο CNN Greece η νομική σύμβουλος της πλοιοκτήτριας εταιρείας, Χριστίνα Σφαέλλου, εκφράζοντας μάλιστα την απορία της για το «πώς η δήμαρχος Σαλαμίνας δημοσιοποιεί τέτοιες πληροφορίες χωρίς να είναι γνώστης». Το πλοίο ήταν καθ΄ όλα αξιόπλοο, ξεκαθάρισε η κα Σφαέλλου, προσθέτοντας πως τα πιστοποιητικά του ήταν όλα εν ισχύ, είχε ελεγχθεί από όλες τις αρμόδιες αρχές, γι’αυτό και εκτελούσε ταξίδια μέσα στην θαλάσσια περιοχή του Πειραιά. Τα αίτια της βύθισης παραμένουν ακόμη άγνωστα για όλους μας, ούτε η κυρία δήμαρχος μπορεί να τα γνωρίζει, ούτε η εταιρεία, ούτε κανείς άλλος, τόνισε η νομική σύμβουλος της πλοιοκτήτριας εταιρείας και πρόσθεσε πως όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες της πραγματογνωμοσύνης, τότε θα μάθουμε όλοι τι ακριβώς έφταιξε.
Το χρονικό της βύθισης του δεξαμενόπλοιου

To πλοίο είχε αποπλεύσει φορτωμένο από τα διυλιστήρια ΕΛΠΕ του Ασπροπύργου και αγκυροβόλησε προσωρινά στην Αταλάντη μέχρι τον απόπλου του για τη ράδα του Πειραιά, όπου θα παρέδιδε το φορτίο του σε διερχόμενο πλοίο.

Όμως, λίγα λεπτά μετά τα μεσάνυχτα της Κυριακής, το πλοίο άρχισε να παίρνει επικίνδυνη κλίση και οι δύο ναυτεργάτες, από τα 11 μέλη του πληρώματος που βρίσκονταν εκείνη την ώρα μέσα στο πλοίο ως επιφυλακή, πρόλαβαν να πέσουν στη θάλασσα την τελευταία στιγμή.

Η κλίση έγινε αντιληπτή από το πλήρωμα φορτηγού πλοίου, το οποίο βρίσκονταν κοντά στο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», και ενημέρωσε το Θάλαμο Επιχειρήσεων του υπουργείου Ναυτιλίας. Τους δύο ναυτεργάτες (Α' μηχανοδηγός και ναύτης) περισυνέλεξαν από τη θάλασσα μία λάντζα και ένα ρυμουλκό, τους οποίους αποβίβασαν στο Ν. Μώλο Δραπετσώνας.Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του ΥΝΑ, το πλοίο «βυθίστηκε υπό αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής αιτίες», ενώ «τέθηκε σε εφαρμογή το τοπικό σχέδιο αντιμετώπισης περιστατικών ρύπανσης» και «κατέπλευσε στην περιοχή αντιρρυπαντικό σκάφος» του Λιμενικού.

Ωστόσο, όπως αναφέρουν τοπικά μέσα (salamina-press) μέχρι χτες το απόγευμα δεν είχε γίνει καμία ενέργεια από την πλευρά της πλοιοκτήτριας εταιρείας για την απάντληση των καυσίμων από τις δεξαμενές του πλοίου, από τις οποίες συνεχίζεται η διαρροή, και ήδη τα νότια παράλια της Σαλαμίνας έχουν γίνει μαύρα από το μαζούτ.

Το πλοίο κατασκευάστηκε το 1972. Δεν ήταν λοιπόν μόνο υπερήλικο, αλλά αποδείχτηκε και επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, όπως καταγγέλλεται.

Σύμφωνα με συγκεκριμένες καταγγελίες, το μηχανοστάσιο ήταν «ρημάδι». Οι σωληνώσεις, κυρίως αυτές που έχουν να κάνουν με τη θάλασσα - και που σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, από εκεί σημειώθηκε η εισροή υδάτων - έφεραν μπαλώματα σε διάφορα σημεία για να καλυφθούν οι τρύπες. Παράλληλα, πολύ συχνά το πλοίο φορτωνόταν «μέχρι τα μπούνια».

Ερωτήματα όμως έχει προκαλέσει και η στάση του υπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο χρειάστηκε περίπου 12 ώρες για να εκδώσει επίσημη ανακοίνωση για το περιστατικό. Ολο αυτό το διάστημα, παρά τις ερωτήσεις, δεν δίνονταν στοιχεία ούτε καν για την ποσότητα των καυσίμων που μετέφερε το πλοίο!

Τα ταξικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ΠΕΣ/ΝΑΤ, σε ανακοίνωσή τους, σημειώνουν ότι το ναυάγιο «προκαλεί αναπάντητα ερωτήματα για την κατάσταση που επικρατεί μέσα στα πλοία, τους ελέγχους από τις υπηρεσίες του ΥΝΑ και τις συνθήκες εργασίας» και καλούν την κυβέρνηση «να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της ρύπανσης και της προστασίας του περιβάλλοντος».


Η ΤΕ Πειραιά του ΚΚΕ

Σε ανακοίνωσή της για το ναυάγιο και τη ρύπανση, η ΤΕ Πειραιά της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ αναφέρει ότι η πετρελαιοκηλίδα «έχει γίνει ιδιαίτερα αισθητή στη Σαλαμίνα» και ότι «η ρύπανση πρέπει να κινητοποιήσει αμέσως το λαό της περιοχής, ενώ η κυβέρνηση οφείλει να πάρει τώρα μέτρα απορρύπανσης» και «η πλοιοκτήτρια εταιρεία να αναλάβει το κόστος, έτσι ώστε να μη μετακυλιστεί στο λαό».Προσθέτει ότι «είναι σοβαρό ζήτημα αυτό της επάνδρωσης του πλοίου, που βρισκόταν φορτωμένο με καύσιμα, αγκυροβολημένο με βάρδια μόλις δυο μέλη του πληρώματος. Υπάρχουν σοβαρές ευθύνες, σε σχέση με τα μέτρα ασφαλείας και την αδειοδότηση μιας σειράς δραστηριοτήτων μεταφοράς και επεξεργασίας πετρελαιοειδών, μέσα σε ένα ιδιαίτερα πυκνό περιβάλλον, από άποψης κίνησης πλοίων, και ταυτόχρονα ιδιαίτερης σημασίας για εκατομμύρια κατοίκους του Λεκανοπεδίου.
Υπάρχουν, επίσης, ευθύνες για την ικανότητα του κρατικού μηχανισμού να προλαμβάνει και να αντιμετωπίζει τέτοιες καταστάσεις, ειδικά σε μια περιοχή που - με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά - υπάρχει πολύ μεγάλη κίνηση πλοίων, πολλά από τα οποία είναι φορτωμένα με υλικό - που σε περίπτωση ατυχήματος - μπορούν να προκληθούν αρνητικές επιπτώσεις.

Επιβεβαιώνεται ότι - και σε αυτόν τον τομέα - οι ανάγκες του λαού για προστασία από τέτοια φαινόμενα δεν χωράνε στις επιδιώξεις του κεφαλαίου για κερδοφορία (...) Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, το υπουργείο Ναυτιλίας, μαζί με τους εφοπλιστές, συνεχίζουν την πολιτική των προκατόχων τους, σύμφωνα με την οποία όλα υποτάσσονται στο κέρδος, περιφρονώντας επιδεικτικά τους κανόνες ασφαλείας και αξιοπλοΐας των πλοίων.

(...) Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου στη Σαλαμίνα αποδεικνύει πως το κίνητρο του κέρδους δεν μπορεί να συμβαδίσει με την προστασία της ζωής και της υγείας των εργαζομένων, την προστασία του περιβάλλοντος. Γι' αυτό και το εργατικό - λαϊκό κίνημα πρέπει να συγκρουστεί με τις επιδιώξεις του κεφαλαίου και των αστικών κυβερνήσεων για παραχώρηση της εξόρυξης των εγχώριων υδρογονανθράκων σε πολυεθνικούς μονοπωλιακούς ομίλους. Ας σκεφτεί ο καθένας την έκταση και τις επιπτώσεις μιας καταστροφής σε μια εξέδρα άντλησης πετρελαίου π.χ. δυτικά της Πελοποννήσου ή νότια της Κρήτης.

Διεκδικούμε την επαρκή στελέχωση των σχετικών κρατικών υπηρεσιών και τον ουσιαστικό έλεγχο της εργοδοτικής ευθύνης από ελεγκτικούς μηχανισμούς, για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων ασφάλειας, σε κάθε πλοίο και λιμάνι, για τη διασφάλιση της προστασίας των εργαζομένων, της δημόσιας υγείας, του περιβάλλοντος, από ενδεχόμενα ατυχήματα μεγάλης έκτασης.
Καλούμε τους εργαζόμενους γενικότερα να αντισταθούν στα αναπτυξιακά σχέδια κυβέρνησης και άρχουσας τάξης, που θυσιάζουν την υγεία, το περιβάλλον και γενικότερα τα δικαιώματα των εργαζομένων στο βωμό της καπιταλιστικής κερδοφορίας, να παλέψουν για ανάπτυξη με κριτήριο τις ανάγκες τους, που απαιτεί ένα ριζικά διαφορετικό δρόμο, αυτόν της εργατικής - λαϊκής εξουσίας».


Φωτό: Ευρωκίνηση

thetoc.gr